Nämnden för uppköpserbjudanden kan ge beslutsrekommendationer om det rekommenderade tillvägagångssättet i ett offentligt uppköpserbjudande eller ett företagsarrangemang som gäller ett börsbolag. En beslutsrekommendation kan begäras av en part i arrangemanget, en advokat eller annan rådgivare, en myndighet eller en annan aktör som behöver ett ställningstagande av nämnden.
Nämnden för uppköpserbjudanden behandlar ärenden som gäller tolkningen av koden för uppköpserbjudanden, förfaranden enligt god värdepappersmarknadssed vid offentliga uppköpserbjudanden och företagsarrangemang som gäller börsbolag samt andra enskilda frågor relaterade till offentliga uppköpserbjudanden eller företagsarrangemang som gäller börsbolag.
Sökanden har möjlighet att föra ett samtal med nämnden för uppköpserbjudanden om innehållet i en eventuell skriftlig ansökan. Syftet med dessa preliminära samtal är att precisera den fråga som ska framföras i en framtida ansökan till nämnden. Vanligen deltar nämndens sekreterare och/eller ordförande i samtalet, men genom beslut av ordföranden kan även andra medlemmar i nämnden delta i samtalet.
Det är möjligt att föra ett preliminärt samtal efter att handläggningsavgiften betalats och en separat avgift tas därtill ut för ett sådant samtal. Samtal som förs före ansökan inkommit är inte bindande för nämnden när den skriftliga ansökan behandlas.
En beslutsrekommendation av nämnden för uppköpserbjudanden ska begäras med en ansökan. Sökanden ska skicka en ansökan om utlåtande jämte bilagor till nämnden för uppköpserbjudanden per e-post. Nämnden rekommenderar att sökanden kontaktar nämndens sekreterare innan ansökan lämnas in.
Ansökan ska inkludera:
Den fråga som framförs till nämnden ska vara tydligt specificerad och tillräckligt avgränsad. Omfattningen på den fråga som framförs påverkar den avgift som tas ut för utlåtandet hos sökanden. Vid behov kan nämnden be sökanden att komplettera eller precisera sin ansökan eller att avgränsa de frågor som framförs till nämnden i samband med behandlingen.
Sökanden kan be nämnden för uppköpserbjudanden om att få presentera ärendet muntligen för nämnden.
Ansökningsärenden behandlas av nämnden för uppköpserbjudanden utan ogrundat dröjsmål. Behandlingstiden varierar från fall till fall. Längden på behandlingen påverkas bl.a. av omfattningen på den fråga som framförts till nämnden, mängden material som lämnats in samt eventuella uppmaningar om komplettering och precisering samt höranden. Det är viktigt att sökanden observerar att behandlingen av en ansökan inte inleds förrän sökanden betalat handläggningsavgiften.
Sökanden kan göra förfrågningar om behandlingsfasen för en anhängig ansökan till nämndens sekreterare.
Om sökanden uppgett att ansökan innehåller sekretessbelagd information eller insiderinformation och denna upphör att vara sekretessbelagd information eller insiderinformation under behandlingen eller därefter, ska sökanden anmäla detta till nämnden.
Frågor som gäller upprättandet av ansökan och nämndens verksamhet i allmänhet kan framföras till nämndens sekreterare. Sekretariatets allmänna rådgivning om ansökningen är avgiftsfri, men den omfattar inte behandling av konfidentiell information eller insiderinformation eller andra prestationer.