Kohdeyhtiön koko ja asian laajuus määritellään seuraavasti.
Kohdeyhtiön koon määrittely
Pieni yhtiö tarkoittaa
- Pohjoismaisessa Pörssissä pienten yhtiöiden (Small Cap) markkina-arvoryhmään kuuluvaa yhtiötä,
- sellaista oikeushenkilöä, joka liikevaihtonsa tai vastaavan liiketoimintansa laajuutta kuvaavan tilinpäätöstiedon perusteella on kooltaan rinnastettavissa pienten yhtiöiden markkina-arvoryhmään kuuluvaan yhtiöön tai
- sellaista oikeushenkilöä, joka liikevaihtonsa tai vastaavan liiketoimintansa laajuutta kuvaavan tilinpäätöstiedon perusteella on kooltaan edellä mainittuja oikeushenkilöitä pienempi.
Keskisuuri yhtiö tarkoittaa
- Pohjoismaisessa Pörssissä keskisuurten yhtiöiden (Mid Cap) markkina-arvoryhmään kuuluvaa yhtiötä tai
- sellaista oikeushenkilöä, joka liikevaihtonsa tai vastaavan liiketoimintansa laajuutta kuvaavan tilinpäätöstiedon perusteella on kooltaan rinnastettavissa lähinnä keskisuurten yhtiöiden markkina-arvoryhmään kuuluvaan yhtiöön.
Suuri yhtiö tarkoittaa
- Pohjoismaisessa Pörssissä suurten yhtiöiden (Large Cap) markkina-arvoryhmään kuuluvaa yhtiötä tai
- sellaista oikeushenkilöä, joka liikevaihtonsa tai vastaavan liiketoimintansa laajuutta kuvaavan tilinpäätöstiedon perusteella on kooltaan rinnastettavissa lähinnä suurten yhtiöiden markkina-arvoryhmään kuuluvaan yhtiöön.
Jos järjestelyyn osallistuu useampia oikeushenkilöitä, kohdeyhtiönä pidetään sitä oikeushenkilöä, johon lautakunnalle esitettävä kysymys lähimmin liittyy. Jos hakija ei esitä hakemuksessaan luotettavaa selvitystä kohdeyhtiön koosta, kohdeyhtiö katsotaan lausuntomaksua määrättäessä suureksi yhtiöksi.
Asian laajuuden määritteleminen
Kun arvioidaan asian laajuutta lausuntomaksua määrättäessä, huomioidaan lautakunnalle esitetyn kysymyksen laajuus, asian käsittelyn oletettavasti vaatima työmäärä ja muut seikat. Ellei asiaa ole pidettävä edellä mainituilla perusteilla suppeana tai laajana, sen laajuudeksi arvioidaan tavanomainen.
Lautakunnalle esitettyä kysymystä voidaan yleensä pitää suppeana, jos se koskee lautakunnan antaman suosituksen yksittäisen, hakemuksessa yksilöidyn kohdan tulkintaa. Toisaalta kysymystä voidaan yleensä pitää laajana, jos se on monitahoinen tai sisältää useita osakysymyksiä. Lautakunnalle esitetyn kysymyksen lisäksi lausuntomaksun suuruuteen vaikuttaa asian käsittelyn oletettavasti vaatima työmäärä. Työmäärää arvioitaessa kiinnitetään huomiota muun muassa asiakirja-aineiston määrään, kysymyksen taustalla olevan järjestelyn laajuuteen, asianosaisten kuulemiseen sekä muihin työmäärään vaikuttaviin seikkoihin.
Hakija voi pyytää erillisen päätöksen lausuntomaksun suuruudesta. Pyyntö on esitettävä ennen kuin lautakunta käsittelee asian eli hakemuksen jättämisen yhteydessä tai välittömästi tämän jälkeen.