Finanssivalvonta on julkaissut Markkinoiden väärinkäyttö –asetuksen sääntelyhankesivuston, jota FIVA on ilmoittanut päivittävänsä kevään mittaan.
Finanssivalvonnan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta Listayhtiöiden neuvottelukunnan MAR-työryhmä on laatinut lisäksi seuraavat mallidokumentit listayhtiöiden käyttöön.
- Ilmoitus johtohenkilölle
- Ilmoitus johtohenkilön lähipiiriläiselle
- Tiedottamisen eli sisäpiiritiedon julkistamisen lykkääminen –toimintamalli lykkäämisestä
- Sisäpiiriluettelot ja kaupankäyntikiellot –toimintamalli
- Päätöspohja sisäpiiritiedon julkistamisen
MAR-työryhmä jatkaa työskentelyään lisäohjeistuksen laatimiseksi ja avoinna olevien tulkintakysymysten ratkaisemiseksi. Lisäohjeistusta päivitetään näille verkkosivuille.
Ilmoitus johtohenkilölle ja johtohenkilön lähipiiriläiselle
Asetuksen mukaan johtotehtävissä toimivien henkilöiden sekä heidän lähipiiriinsä kuuluvien henkilöiden on ilmoitettava liikkeeseenlaskijalle ja toimivaltaiselle viranomaiselle liikkeeseenlaskijoiden osalta kaikki heidän omaan lukuunsa tehdyt kyseisen liikkeeseenlaskijan osakkeisiin tai vieraan pääoman ehtoisiin välineisiin tai niihin liittyviin johdannaisiin tai muihin rahoitusvälineisiin liittyvät liiketoimet.
Johtotehtävissä toimivalla henkilöllä tarkoitetaan asetuksen mukaan henkilöä, joka on jäsen liikkeeseenlaskijan hallinto-, johto- tai valvontaelimessä.
Johtotehtävissä toimivalla henkilöllä tarkoitetaan myös ylemmän tason johtajaa (joka ei ole jäsen ko. elimessä), jolla on säännöllisen pääsy kyseistä yhteisöä suoraan tai välillisesti koskevaan sisäpiirintietoon ja jolla on valtuudet tehdä johdolle kuuluvia yhtiöön vaikuttavia päätöksiä.
Johtotehtävissä toimivien henkilöiden lähipiiriin kuuluu mm. oikeushenkilö, jonka johtotehtäviä hoitaa liikkeeseenlaskijan johtotehtävissä toimiva henkilö (lähipiiriin kuuluvat myös määräysvaltayhtiöt).
Liikkeeseenlaskijan on ilmoitettava johtotehtävissä toimiville henkilöille kirjallisesti MAR 19 artiklasta johtuvista velvoitteista. Ilmoituksen voi tehdä oheisella malli-ilmoituksella. Liikkeeseenlaskijoiden on myös laadittava luettelo kaikista johtotehtävissä toimivista sekä heidän lähipiiriin kuuluvista henkilöistä.
Lisäksi johtotehtävissä toimivien henkilöiden on ilmoitettava heidän lähipiiriinsä kuuluville kirjallisesti MAR 19 artiklasta johtuvista velvoitteista ja säilytettävä jäljennös tästä ilmoituksesta. Ilmoituksen voi tehdä oheisella malli-ilmoituksella.
Lisätietoja ilmoitusvelvollisten velvoitteista ja liiketoimien ilmoittamisesta löytyy Finanssivalvonnan sivuilta.
Tiedottamisen lykkäämistä koskevat toimintamallit
MAR-työryhmä on jalostanut seuraavat toimintamallit FIVA:n kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta ja ne perustuvat arvopaperivalvoja ESMA:n antamaan normistoon. Toimintamallien tarkoituksena on auttaa tiedottamisen lykkäämistä koskevien prosessien jäsentämistä pörssiyhtiöissä. Yhtiöt voivat hyödyntää toimintamalleja omassa implementoinnissaan ja kouluttaessaan sisäpiiriasioiden kanssa tekemisissä olevaa henkilöstöön MAR:n uudistuksiin. Yhtiöt voivat räätälöidä toimintamalleja oman governance-kulttuurinsa puitteissa.
Sisäpiiritiedon julkistamisen lykkääminen –toimintamallissa on havainnollistettu, kuinka MAR-asetuksen mukainen menettely eroaa vielä voimassa olevan arvopaperimarkkinalain mukaisesta menettelystä sisäpiirintiedon julkistamisen ja lykkäämisen osalta.
Sisäpiiriluettelot ja kaupankäyntikiellot –toimintamallissa on havainnollistus siitä, miten yhtiökohtaisesta sisäpiirirekisteristä luovuttaessa osavuosikatsausten laadinnassa voidaan operoida joko ”hankeluettelomallilla” tai yhtiökohtaisesti ”laajennetulla suljetulla ikkunalla” sekä valintaan liittyvät hyödyt ja haitat.
Lisäksi MAR-työryhmä on laatinut mallin sisäpiiritiedon julkistamisen lykkäämistä koskevaksi päätöspohjaksi. Yhtiökohtaisesti harkittavaksi jää, missä laajuudessa lykkäämispäätöksiä perustelee, ja arvioon vaikuttaa keskeisesti myös tosiasialliset olosuhteet lykkäämistilanteessa.
Jatkotoimenpiteet
MAR-työryhmä jatkaa työskentelyään lisäohjeistuksen laatimiseksi ja avoinna olevien tulkintakysymysten ratkaisemiseksi. Lisäohjeistusta päivitetään näille verkkosivuille.
Markkinoiden väärinkäyttö –asetuksen implementointia koskeva hallituksen esitys HE 65/2016 vp on eduskunnan lakivaliokunnan käsittelyssä tiistaina 3.5.
Ruotsissa kansallinen implementointi viivästyy, mutta EU-asetus soveltuu suoraan ja kansallinen rahoitusmarkkinavalvoja Finansinspektion saa tiettyjä toimivaltuuksia sääntelyn noudattamisen valvomiseen (lisätietoja).
Päivitetty 29.4.2016